Sunday, November 16, 2014

Part 2: Jom Kurus 1 Malaysia bersama Kevin Zahri

Assalamualaikum WBT.

Tahniah diucapkan kepada sahabat JK1M saya, Mohd Firdaus kerana merangkul tempat pertama dalam Jom Kurus 1 Malaysia Musim #3. Firdaus berjaya mengurangkan 16 kg berat sepanjang 6 minggu.

Sangat hebat!

 Bawah ni gambar Firdaus dengan Kevin Zahri..



Tahniah, Daus!! Vangga sebab Penang menang! Mesti Coach Elfiq seronok!!

Bila tengok Daus menang, rasa teruja nak share pengalaman JK1M Part 2 pulak!
Setelah berkongsi Part 1 JK1M, rasa rugi pulak kalau tak smbung erk.


Saya masih ingat antara aktiviti sepanjang minggu Pertama JK1M. 

Anda peralatan  yang saya beli

1. Periuk Ajaib dari kawan  Yani (Geng JK1M)
2. Raket Badminton di Tesco

Dalam support group Whatsapp, Coach kami dah bagitau resepi macam mana yang boleh buat...sarapan nak makan apa...lunch dan dinner nak buat apa..banyak yang Coach Elfiq suggest.

Saya pun mula berjinak-jinak dengan clean recepi
i
Ini lah hasilnya..ayam (breast) perap bersama lada hitam dan daun sup. Resepi syok sendiri tapi clean okayyy...no garam...no ajinamoto

dan start dari hari minggu tu memang masak sendiri.




Aktiviti

Antara aktiviti minggu pertama adalah bermain badminton dan circuit training (training hari bekerja)

Circuit training dalam bahasa mudahnya ialah kita buat senaman ringkas di satu point dalam beberapa reps (ulangan) dan kemudian pergi ke point satu lagi sambung buat senaman ringkas yang lain dengan beberapa reps dan seterusnya tanpa henti. Apabila semua senaman sudah lengkap, kita boleh rest dalam 1-2 minit dan kemudian ulang balik semua CT dalam 3-4 set.

Perkara baru yang saya baru belajar ialah bagaimana membuat SQUAT, LUNGES dan LEG RAISE.



Video di atas adalah bagaimana nak buat SQUAT dengan betul



Setelah 4 tahun tidak bersenam, agak-agak apa terjadi bila nak start balik?
Yes, I feel the pain dan rasa sakit sangat!!!!!! Tak tahu nak cakap macam mana.
Masa Coach Elly dan Coach Syafiq ajar buat Squat, saya tanya dengan jujur…"Coach, kenapa peha saya rasa sakit bila buat Squat"
Coach cakap, kalau first time buat memang rasa macam tu.
Fuhhh..nak nagis..Sakit gile. Rasa macam ada org tarik dan rentap urat kita. 

Yes, bila rasa sakit masa buat Squat, ia menunjukkan kita buat dengan betul. Kalau rasa tak sakit memang something wrong somewhere!

The bitter of fitness is the pain dan soreness but the sweet things is the RESULT!!

In the same day, Coach Elly ajar buat LUNGES dan LEG RAISES.

Lunges ok sebab tak susah sangat tapi…

LEG RAISES sangat mencabar!!!!!!!


Video Untuk Buat Leg Raises

Nak tahu kenapa? Sebab saya tak berjaya pun nak angkat kaki ke atas!!!! Langsung tak! Rasa kaki macam berat sangat-sangat! Sedih jugak rasa tapi Coach Elly cakap first time buat memang macam ni. Daya kena practice,lama-lama ok lah nanti.

 Memang a bit frust sikit.

Bila balik rumah, malam tu dah rasa soreness atau sakit-sakit peha dan lutut.

Obvious sangat kan dah lama tak excersize, so bila excersise terus je soreness dengan dasyat sekali. Saya stop lebih kurang seminggu untuk recover balik muscle sebab lutut dah sakit.

Masa tu pulun minum ESP Shaklee dan pakai bandage.

The things yang paling best after 6 weeks ialah saya mampu buat Leg Raises 20 reps tanpa henti dan my abs...ish ish..jgn imagine..bahaye! Huhu..

Bagaimana saya boleh berada di tahap itu?




Saya akan sambung di Part seterusnya. Tunggu......(amboi..macam melodi pulak)

Apa yang best masuk JK1M ini adalah kami ada Coach yang sangat berwibawa dan penuh komitmen serta ada support group di Whatsapp. Semua benda nak shout out, ada benda tak faham, direct boleh tanya my beloved Coach.

Besttt sgttttt....

Rugi woo sapa tak join (* *)




No comments:

Post a Comment