Friday, February 20, 2015

Cara Hilangkan Sembelit Teruk Ketika Berpantang Tanpa Menangis Dalam Tandas

Assalamualaikum WBT dan salam seantero dunia!

Saya dah nak bersalin tak lama lagi. Lagi 9 hari.

Sangat suspen (^____^). Moga Allah permudahkan urusan bersalin saya pada kali ini. Sungguh ia sungguh mendebarkan. 

Hari ini saya hendak kongsi tentang satu topik yang paling menggerunkan bagi orang selepas bersalin iaitu sembelit ketika berpantang. Ye, sembelit selepas bersalin atau ketika berpantang memang dialami oleh ramai ibu-ibu. Amat menyiksakan apabila bahagian tertentu di bawah sana dijahit dan dalam masa yang sama kita jadi sembelit. Aduhhhh...siksa sangatttt.






Mengikut babycenter.com, antara faktor penyebab ibu-ibu lepas bersalin mengalami sembelit adalah seperti berikut:



  • Jumlah progesteron yang tinggi mungkin telah menyebabkan sedikit sebanyak sembelit semasa hamil.
  • Sistem pencernaan anda berfungsi dengan lebih perlahan semasa proses kelahiran.
  • Ubat yang diberi untuk kelegaan sakit ketika kelahiran, seperti petidina boleh menyebabkan usus anda berfungsi dengan lebih lembab dari biasa.


Kemungkinan masalah membuang air besar lebih tinggi jika:


  • anda melalui kelahiran dibantu, seperti forseps atau ventouse;
  • anda pernah melahirkan bayi sebelum ini;
  • anda mengambil pil zat besi atau ubat antidepresi, yang kedua-dua boleh menyebabkan sembelit;
  • anda mendapat jahitan.

Banyak faktor yang mempengaruhi sebenarnya.


Tip Hilangkan Sembelit Selepas Bersalin Dengan Mudah 

1. Mula dengan rutin makan dan minum secara teratur sebaik saja anda melahirkan bayi anda. Cuba makan makanan berserat tinggi, terutama sekali buah-buahan, dan minumlah banyak cecair. Cecair akan membuat najis anda lebih lembut dan senang untuk dilepaskan. Atmosfera dalam hospital adalah sangat kering dan anda boleh ternyahhidratkan tanpa disedari. Selain itu, menyusukan bayi boleh membuat anda dahaga, jadi anda perlu banyak minum. 







2. Bangunlah dari katil sebaik saja anda bersalin dan bawa berjalan secara dekat dan kerap di keliling wad jika anda masih di hospital, atau semasa di rumah. Berduduk atau berbaring untuk masa yang lama akan membuatkan sembelit lebih teruk.

3. Apabila perasaan hendak ke tandas mula datang, jangan pula tidak mengendahkannya. Duduk sepenuhnya, jangan menenggek. (Ada ibu-ibu yang tidak suka duduk pada tandas hospital.)

4. Luruskan belakang anda dan angkat lutut anda supaya lebih tinggi dari punggung. Jika boleh, letakkan kaki anda atas bangku supaya lebih tinggi dan pijak dengan jari kaki kaki. Letakkan siku anda atas lutut. 

Tujuannya ialah supaya berada dalam posisi yang paling mirip dengan mencangkung sebab ini cara yang paling baik untuk menggerakkan usus. Setengah wanita mendapati lebih senang menggunakan bekas najis bayi apabila kembali ke rumah atas sebab ini! 

Sekarang, rebahkan diri, kemudian duduk tegak beberapa kali untuk menggerakkan otot-otot perut anda. Anda patut boleh merasa otot-otot mengetat dan mengendur.

Ambil tuala wanita dan lipat dua, letakkannya atas perineum anda dan tutup sebarang jahitan, jika ada, dan tekan dari depan supaya tidak terlucut. Membuat sebegini membantu menyokong lantai pelvis dan meyakinkan anda yang jahitan anda tidak akan koyak (ingatlah - ini tak akan berlaku!). 

Bila saraf-saraf di dalam perineum anda sudah sembuh, anda mungkin terasa sakit bila menggerakkan usus. Ini adalah kerana perineum dan lantai pelvis turut bergerak ke bawah bila anda meneran. Menahan bahagian ini akan mengelakkannya daripada berlaku dan akan banyak melegakan kesakitan. 


Cara hilangkan sembelit menggunakan produk Aloe Vera Forever.

Produk Aloe Vera adalah sangat baik untuk ibu-ibu berpantang yang selalu sembelit. Dalam aloe vera terdapat banyak nutrient seperti yang ditunjukkan dalam rajah dibawah.

Bahan utama yang terdapat dalam aloe vera ialah lignin,saponins,anthraquinones, mineral, vitamin, asid amino,enzim dan banyak lagi.







Adalah menakutkan apabila ibu yang berpantang tidak boleh membuang air besar. Ini kerana usus boleh tersumbat dan boleh menyebabkan sembelit teruk dan boleh membawa maut. (Rujuk rajah sebelah). Secara amnya, aloe vera membantu mencuci usus kecil. Ia mempunyai bahan saponin. Saponin ini bahan yang bersifar seperti sabun. Molekulnya mampu pergi jauh ke tempat sempit di dalam usus kita dan mampu bersihkan toksik dan lemak-lemak yang melekat di dinding usus kecil. Apabila usus kecil bersih, mudahkan nutrient dari makanan untuk diserap masuk kedalam badan.

Manakala di usus besar, fiber yang terkandung dalam alo vera mmebantu untuk najis berjalan lancar tanpa melukakan tepi dinding usus besar. Jika tiada fiber, kita mudah sembelit. Jadi, aloe vera ini memainkan peranan di usus kecil dan usus besar.




Bagi ibu-ibu berpantang jangann risau,kini masalah anda akan berakhir dengan segera.
Ibu-ibu berpantang boleh ambil setengah gelas jika menghadapi masalah sembelit yang teruk.

Ada berita gembira lagi, sebenarnya syarikat Forever Living nak bagi FREE je aloe vera gel ni jika anda menjadi ahli. Untung sangat.

Hanya dengan RM 90 sahaja, anda akan dapat FREE minuman pati aloe vera gel ( RM 94.50) dan diskaun 15 % untuk pembelian setersnya. 

Bestkan.cepat hubungi daya di 012-6891597 dengan message " FREE ALOE VERA!"

Cepat selagi masih ada offer untuk tahun 2015!

012-6891597
012-6891597
012-6891597

saya tunggu u ols :)

No comments:

Post a Comment