Monday, November 10, 2014

18 Tanda-Tanda Migrain Yang Buat Anda Terkejut!

Assalamualaikum WBT dan Salam Seantero Dunia!

Sejak kebelakang ini suka pula nak kongsi tentang migrain. Banyak lagi tanda-tanda awal yang menunjukkan kita telah menghadapi migrain.

Nak tahu lebih lanjut, teruskan membaca!



ubat migrain




1. Pancaran cahaya
Jika anda menjadi sensitif terhadap visualisasi aura / pancaran cahaya seperti lampu berkelip, tompok, atau berbentuk garis, anda mungkin hadapi migrain.

2. Berasa cepat tertekan
Penyelidik Belanda baru-baru ini melaporkan kemungkinan ada hubungan genetik antara kemurungan dan migrain. Jika anda berasa cepat tertekan, anda mungkin hadapi migrain

3. Tidur tidak nyenyak
Bangun tidur masih merasa lelah atau mengalami kesukaran tidur adalah masalah umum dengan seseorang yang mempunyai migrain. Penyelidikan telah menunjukkan adanya hubungan antara tidur kurang nyenyak, kekerapan, dan intensitas migrain. Ketika migrain menyerang, sukar untuk mendapatkan tidur malam yang baik. "Banyak orang akan menderita insomnia akibat migrain mereka," kata Edmund Messina, MD, pengarah perubatan dari Klinik Sakit kepala Michigan, di East Lansing

4. Hidung tersumbat atau mata berair
Beberapa orang dengan migrain mempunyai gejala sinus, seperti hidung tersumbat, kelopak mata murung, atau berair. Satu kajian mendapati bahawa, di antara orang-orang yang mengadu sakit kepala sinus, hampir 90% daripada mereka mempunyai migrain. 

5. Mengidam
Sebelum serangan migrain berlaku, beberapa orang mengidamkan makanan tertentu. "Makanan yang umum diidamkan adalah coklat," kata Dr Messina.

6. Sakit berdenyut pada satu atau kedua sisi kepala
Sakit berdenyut adalah tanda klasik migrain. Denyutan yang sering dirasakan pada satu sisi kepala. Dalam sebuah kajian oleh National Headache Foundation mendapati bahawa 50% "sentiasa" mempunyai denyutan pada satu sisi bahagian kepala, sementara 34% dari mereka berkata "sering" mempunyai gejala ini.

7. Sakit Mata
Kesakitan migrain sering bersembunyi di belakang mata dan menyebabkan mata sakit

8. Sakit leher 
Gejala migrain bermula di leher atau pengidap akan mengalami sakit berdenyut pada bahagian belakang leher mereka." Dalam sebuah kaji selidik dalam talian, National Headache Foundation mencari 38% dari pesakit migrain "selalu" mempunyai sakit leher dan 31% "sering "mengalami sakit leher selama sakit kepala migrain.

9. Sering buang air kecil
Jika sering buang air kecil, itu boleh bermakna migrain akan datang. Ini adalah salah satu gejala yang dialami banyak orang sebelum migrain. Tanda-tanda amaran ini, juga dikenali sebagai fasa prodome dari migrain, boleh datang sekurangnya satu jam atau sebanyak dua hari sebelum bermulanya sakit kepala.

10. Selalu menguap
Menguap terlalu banyak adalah salah satu tanda bahawa migrain telah datang untuk menyerang.  Dalam satu kajian tahun 2006 di jurnal Cephalalgia, kira-kira 36% daripada pesakit migrain melaporkan bahawa menguap adalah salah satu tanda dari datangnya migrain.

11. Rasa kesemutan
Beberapa orang yang mempunyai migrain mempunyai aura deria. Mereka mengalami rasa sesemut, biasanya pada satu bahagian badan, yang bergerak dari hujung jari melalui lengan dan wajah.

12. Mual atau muntah
Menurut data dari American Migraine Study II, sebuah survey yang melibatkan lebih dari 3.700 pesakit migrain, 73% diantaranya mengalami mual dan 29% mengalami muntah. 

13. Cahaya, bunyi, atau bau cepat menggangu
Dalam pergolakan serangan migrain, pesakit migrain cenderung mencari perlindungan di tempat yang gelap dan tenang. Lampu terang dan suara keras boleh mencetuskan migrain atau malah makin memburukkan sakit tersebut. Hal yang sama juga berlaku pada bau tertentu.

14. Aktiviti harian yang menggangu
Aktiviti rutin seperti berjalan atau naik tangga boleh mencetuskan serangan asing atau malah membuat kesakitan migrain makin parah. Beberapa migrain disebabkan oleh latihan (lari, angkat berat) atau aktiviti seksual.

15. Kesukaran Berbicara
Tidak boleh mengeluarkan kata-kata? Kesulitan dalam bercakap boleh menjadi tanda lain bahawa migrain telah datang pada anda.

16. Kelemahan pada salah satu bahagian tubuh
Ketika lengan anda tiba-tiba terasa letih, mungkin itu menjadi salah satu tanda anda terkena migrain. Beberapa orang mengalami kelemahan otot pada satu sisi tubuh sebelum serangan migrain. Hal ini juga boleh menjadi tanda strok, bagaimanapun, rujuk pada doktor untuk mengenal pasti punca yang lain.

17. Vertigo atau penglihatan ganda
Salah satu jenis migrain, disebut migrain jenis basilar, boleh menyebabkan pusing, penglihatan berganda, atau kehilangan penglihatan. Beberapa orang dengan migrain mungkin mengalami masalah keseimbangan juga.

18. Keletihan, lemah hingga sukar kepekatan
Setelah migrain berlalu, seseorang mungkin merasa tubuhnya sakit seperti telah dipukul. Dalam kajian terbaru, penyelidik menemubual pesakit migrain dan mencari bahawa mereka sering mengalami gejala seperti keletihan, kesulitan menumpukan perhatian, lemah, pening ringan, dan kehilangan tenaga selama tempoh pasca-migrain. 

sumber


Adakah anda pengidap migrain?

No comments:

Post a Comment