Thursday, October 23, 2014

Ubat Kuat Untuk Orang Lelaki

 Topik hangat pada hari ini adalah untuk lelaki yang mahu sihat, kacak dan bergaya. Aiceh :)

Kaun Adam sebenarnya terdedah kepada banyak penyakit macam kanser prostat, sakit jantung. sakit buah pinggan dan diabetes. Bahya wooo....bukan apa, para suami ni tempat anak-anak dan isteri  bergantung, so suami kena lah sentiasa jaga kesihatan.

Jom kita tengok apa yang boleh buat lelaku jadi kuat, sihat dan bergaya

1. Boron Untuk prostat

Kajian menunjukkan pengambilan boron secara teratur dan sistematik akan mengurangkan 65% risiko untuk lelaki hadapi kanser prostat.Menurut United States Department of Agricukture ( USDA) boron juga dapat tingkatkan daya ingatan dan konsentrasi.

Sumber: kismis, badam, raisin


2. Asid Folik-Mengurangakan risiko terkena alzheimer

Fungsi utama asid fokik adalah untuk pembentukan sel-sel darah merah. Ia juga membuatkan sel-sel saraf agar bekerja secara maksimum. Asid folik membantu menstabilkan homocysteine yg tinggi seringkali dikaitkan dengan tanda-tanda awal Alzheimer, contohnya kehilangan daya ingatan.

Dos: 500mcg dlm sehari mencukupi utk mengurangkan kadar homocysteine sehingga ke 18 %.
Sumber : kacang roti serat

3. Kalsium -kuatkan tulang dan mengurangkan berat badan
Lelaki yang mengambil kalsium dengan kadar yang tinggi rata-ratanya memiliki berat badan yang ideal dibandungkan dengn lelaki yg mengambil dalam kadar yang sedikit.
Dos : 1200 mg. Pengambilan kalsium tidak boleh lebih 2500 mg

4. Kromium-cegah diabetes
Fungsi utama kromium adalah untuk perkembangan otot. Kromium adalah cara terbaik yg dapat menstabilkan kadar insulin dlm badan. Ini kerana kromium dapat meningkatkan sensitiviti badan anda terhadap tindak balas insulin yg mana membuat kadar gula dlm darah lebih mudah dikawal. Dos: 35mcg
Diabetes: 200 mcg
Label : chromium picolante. Kromium yg paling efektif.

5. CO enzim Q10 untuk tingkatkan tenaga
Ia dikenali sebagai pemberi tenaga kepada sel-sel badan. Coenzim meningkatkan tenaga dlm sel-sel badan di mana ia juga agen antioksida. Ia juga baik utk pesakit yg menderita sakit diabetes, jantung, iaitu pembuluh darah dijantung makin sempit dan mereka yang bersukan. Badan kita mampu keluarkan coenzim Q10 tetapi semakin bertambah umur kita semakin sesikit ia diproses. Q10 juga dapat halang penyakit kanser, parkinson, huntington dan membuat perjalanan darah menjadi lancar.
Dos : 100 mg

6. Omega 3 utk lindungi jantung
Asid lemak Omega-3 adalah asid lemak perlu atau asid lemak yang harus diperoleh dari luar badan anda. Asid lemak ini sememangnya diperlukan oleh sel-sel badan terutamanya untuk membran atau lapisan sel paling luar supaya sel sel menjadi sihat. Omega 3 memastikan agar sistem imunisasi badan bekerja secara maksimum. Ia juga dapat memastikan tekanan darah dan kadar trigliserida tetap rendah dan sekaligus membuatkan darah berjalan lebih lancar dan kurangkan risiko pengumpulan. Pengambilan Omega 3 yang tinggi adalah rendah risiko meninggal dunia akibat penyakit jantung.
Dos: 1000 mg
Masalah jantung : 2000-4000mg

7. Selenium-melawan kanser
Selenium adalah nutrition yg boleh mencegah kanser secara efektif. Ia mampu memaksa sel-sel kanser untuk menghancurkanya secara sendiri. Pengambilan selenium dgn kadar yg lebih tinggi mengurang risiko kanser prostat, kolon dan paru-paru.

8. Vitamin E- antioksida yang powerful
Antioksdan bagus untuk kurangkan risiko kanser.










No comments:

Post a Comment