Monday, October 27, 2014

Hilangkan Keputihan Dengan Pantas


Kita orang wanita sering hadapi masalah keputihan. Lelehan lendir yang keluar dari faraj membuatkan kita rasa tidak selesa lebih-lebih lagi bila ia berbau. 

Menci!

Keputihan yang hadir mempunyai pelbagai warna. Setiap warna keputihan yang terhasil memberi maksud yang tersendiri. Kena tahu apa maknanya warna-warna keputihan yang terhasil itu.

1. Warna Jernih

Actually kalau keluar warna jernih tu macam normal. Kebiasaannya ia akan keluar 2 minggu sebelum datang haid atau waktu subur anda. Ia juga boleh berlaku ketika hormon estrogen berlebihan atau ketika anda berada dan keadaan stress.

2. PUTIH PEKAT/KEHIJAUAN
Sekiranya lelehan yang keluar berwarna putih pekat/kehijauan dan baerbau yang kurang menyenangkan ini berkemungkinan berlaku radang pada serviks dan vagina anda.

3. PUTIH
Jika lelahan yang keluar berbau busuk dan meyebabkan sakit ketika nak buang air kecil, berkemungkinan besar jangkitan kulat * candida albicans* yang sering hinggap di bahagian kelamin wanita

4. COKLAT
Jika anda menghadapi lelehan berwarna coklat, berair dengan banyak dan lembab ini berkemungkinan anda mengalami masalah pembuluh darah pada servik atau endometriosis.masalah ini boleh jadi akibat keguguran atau haid tak teratur.

5. Merah muda
Jika lelehan yang keluar berwarna merah muda, cair dan sgt byk dan tidak berbau, anda berkemungkinan dijangkiti bakteria khusus. Ini biasanya terjadi pada wanita selepasd melahirkan.  Namun ia juga boleh terjadi disebbakan haid, pendarahan dipangkal rahim dan sebagainya.

Cara atasi keputihan 

1. Selalu pastikan kawasan alat kelamin bersih. Selalu buang bulu pubis. Jangan dah panjang sejengkal baru nak potong. Kalau boleh potong setiap minggu. 

2. Tak perlu bubuh bedak di alat kelamin. Ia meyebakan kulit di bahagian tersebut tidak bernafas. Bedak bukan bahan terbaik nak bagi bau vagina berbau harum ye.

3. Pastikan pakaian dalam adalah dari fabrik dari kain kapas dan ia mudah kering apabila dibasuh. Kita dapat detect, kalau rasa tak selesa tu baik jangan pakai lagi,

4. Elak guna panty liner dgn kerap. Kalau nak pakai beli yang diperbuat dari cloth pad.
Sekarang ramai dah pakai cloth pad. lebih selamat dan tidak mempunyai bahan kimia.

5. Bila membuat sesuatu aktiviti yang mudah berpeluh, segeralah tukar seluar dalam. Jangan duk peram seluar dalam.yang sama sampai malam. Bakteria mudah nak singgah. hehe

6. Pastikan alat kelamin betul2 kering apabila anda selesai mandi. Bila dah pastikan semua kering baru oakai pakaian.

7. Kerap basuh kemaluan dengan air suam. Supaya rasa lebih segar.

8. Tak perlu bergantung kepada pencuci vagina yang mempunyai fragrant. Hal ini menyebabkan alat kelamin anda penuh dengan bahan kimia.

Untuk rangkaian produk Shaklee, Alfalfa Complex boleh membantu hilangkan keputihan dengan pantas!!

Serius saya pun terkejut. Baru sehari makan, terus "bersih".

Kalau tengah hamil, tak boleh ambil alfalfa, tapi boleh amik garlic complex dan banyakkan makan yogurt.

Nanti saya share lagi banyak tentang tip-tip kesihatan ye.

No comments:

Post a Comment