Tuesday, October 21, 2014

Cara Mudah Buang Angin Dalam Badan

Sebagai seorang wanita yang sudah berkahwin dan pernah bersalin, saya dapati badan sering masuk angin. Kesan dari banyak angin dalam badan ini menyebabkan rasa lesu, letih, kebas, lenguh, selalu mengantuk, sukar bernafas, perut berangin, badan rasa tidak selesa, sakit kepala dan selalu moody.
Memang tidak dapat dinafi, bila angin serang satu badan rasa tidak selesa, rasa bloating. Memang rasa sangat tak selesa. Sebenarnya, apa punca angin masuk dalam badan ni?

Kewujudan gas dalam badan kita sebenarnya datang dari sistem penghadaman (perut, usus kecil dan usus besar). Gas ini berpunca dari udara yang kita sedut dan gas dari bakteria yang duduk dalam usus besar. Gas yang terdapat dalam usus ini terhasil apabila sesetengah makanan yang dimakan tidak dihadam dengan baik. Gas yang terdapat dalam sistem penghadaman atau sistem gastrointestinal selalunya mengandungi gas yang tidak berbau seperti oksigen, nitrogen, karbon dikoksida, hidroegn dan metana. Kentut atau gas yang berbau adalah disebabkan gas yang menagndungi sulfur. Ia biasanya dilepaskan oleh bacteria yang sememangnya ada dalam usus besar.

Makanan juga boleh menyebabkan badan berangin. Antaranya:

  • kekacang seperti kacang hijau,
  • Timun
  • keladi
  • kentang
  • kacal dal
  • pulut
  • betik 
  • kobis
  • tehdan kopi
  • nangka
  • cempedak
  • kangkung
  • labu

Sebenarnya, banyak cara untuk buang angin dalam badan Contohnya dengan minum air halia dan bunga cengkih. Serta air bawang putih. Namun, tidak ramai yang tahan bau bawang putih dan halia.

Antara cara mudah untuk buang angin adalah dengan pengambilan Peppermint-Ginger Plus Shaklee.

Kombinasi 4 herba dari Barat dan Timur ini boleh membantu merawat atau mencegah masalah loya, gastrik, mabuk laut, sendawa dan penghadaman.


Manfaat Utama Peppermint-Ginger Plus

Daun Pudina
Pudina bantu melegakan otot peurt, ia mempunyai kesan penenang. Membantu dalam penghadaman, mabuk laut/darat membantu melegakan kesakitan gastrik, pedih hulu hati dan cirit birit. Selain itu, ia melegakan kesan sampingan seperti muntah dan kehilangan selera makan yang timbul daripada rawatan kemoterapi. Pudina meransang mengeluarkan peluh, oleh itu ia meyekat demam apabila seseorang itu dijangkiti selsema. Perasaan sejuk dan menyegarkan daripada pudina membantu memelihara pemikiran yang jelas dan tetap fokus.

Halia
Halia meransang rembesan enzim Salvia untuk pencernaan makanan. Ia melegakan ketidakselesaan perut dan usus, sakit haid, loya dan mual angin ketika mengandung, selepas melahirkan anak (semasa pantang). Satu kajian di United Kingdom menunjukkan bahawa halia adalah berkesan sebagai penawar untuk mabuk laut. 

Pokok Adas (Fennal) 
Orang-orang Eropah mengambil biji adas selepas makan untuk menghilangkan kembung perut. Ia mnelegakan sakit perut, melegakan gejala flu. Ia juga dapat membantu dalam masalah alergi dalam saluran usus.

Cekur Manis (Anise)
Ia digunakan oleh orang-oran Mesir Purba. Ia mmebantu melegakan pencernaan dan gejala kesakitan haid, batuk dan kahak. Meransang rembesan jus gastrik untuk pencernaan, menahan kulat yang meyebabkan penyakit kulit yang biasa, melegakan haba di musim panas dan lembab, memberi peredaran tenaga di dalam badan dan lembut pada perut.

Cadangan pemakanan:

Membantu penghadaman: 3 biji selepas makan
Mencuci usus dan perut : Larutkan 3 biji Peppermint Ginger dan 10 biji alfalfa di dalam air panas suam untuk diminum

Merawat sakit gastrik, nausea, batuk: 3-5 biji dilarutkan dalam air panas menjadi teh herba

Kelegaan tekak dan batuk : Hisap 2 biji



cepat grab!!

hanya RM 45 untuk 90 biji

Sila hubungi,

Daya 012-6891597




No comments:

Post a Comment