Thursday, July 5, 2012

Vitamin C ~Mengapa Ia Penting?

Assalamualaikum WBT dan Salam sejahtera semua....

Alhamdulillah, hari ni dapat lagi kita berjumpa dengan hari Jumaat yang penuh barakah. Alahmdulillah..haa...surah Al Kahfi dah habis baca ke? Dah? Alhamdulillah....membaca surah Al-Kahfi di hari jumaat ni adalah satu sunnah. “Barangsiapa yang membaca Surah Al Kahfi pada hari Jumaat, dia akan disinari cahaya di antara dua Jumaat.” (HR An Nasa’i dan Baihaqi)..Saya belum habis lagi..baru separuh..moga masih sempat untuk habis kan. InsyaAllah..


Hari ni nak share tentang Vitamin C Shaklee..Vita C Shaklee ni antara favorite vitamin saya =). Since banyak perubahan yang positif berlaku pada saya since amik vitamin2 Shaklee ni, saya nak kongsi mengapa vitamin C penting untuk kita ambil sebagai "dietery supplement "untuk tubuh kita.



Vitamin C atau asid askorbik sangat penting kerana ia terlibat dalam banyak aspek kesihatan. Antara fungsi Vitamin C ialah membaiki dan membina--->>tulang, gigi, gusi dan tisu penyambung, ia membentuk kolagen yang penting untuk menyambung struktur otot, tisu, tulang, dan cartilage (bahan yang menyelaputi sendi dalam tubuh), memelihara saluran darah yang sihat dan paling best vitamin C membantu meningkatkan keupayaan sistem imun untuk melawan penyakit.

Best kan... 

Ada orang cakap, "saya rasa vitamin C saya dah cukup sebab saya selalu makan buah oren dan minum ******"

Anda pasti?
Banyak tanda-tanda yang kita boleh kesan bila kita kekurangan vitamin C antaranya:
terdapat garisan putih bila kita goreskan kulit tangan dengan kuku. Ya garisan tu obvius sangat. Ha...cuba buat di tangan dan betis anda...Kalau ada tu, memang sah vitamin C tak cukup. Selain itu, tanda-tanda kita kurang Vit C ialah mudah dapat selsema dan mudah bersin, tapak kaki kasar, bila luka lambat elok, mulut senang dapat ulcer, mudah demam, gusi mudah berdarah dan dapat penyakit skurvi.

Satu lagi, saya tengok banyak sangat minuman yang diperkaya dengan Vitamin C! Itu sudah elok, tapi anda jangan lupa selalu minuman yang ada di pasaran mempunyai kandungan gula yang tinggi!! Lihat gambar di bawah. 

Banyak nyer gula...!! So perlu berhati-hati..Nak mudah, pilihlah vitamin yang sememagnya semulajadi=)



Dalam buku Heinerman's Encyclopedia of Nature's Vitamins and Minerals oleh John Heinerman,
Vitamin C mampu 
~merawat sifat "antisocial" dan membantu orang-orang yang ketagih alkohol. 
~membantu untuk mengurangakn serangan jantung dan strok. 
~meningkatkan sifat "kelelakian" seorang lelaki
~mengurangkan rasa dingin dalam hubungan antara lelaki dan perempuan
~membantu mengurangkan jangkitan
~membantu merawat kancer
~membantu mengurangkan berat badan
~untuk detox
~mengurangkan bersin

Sepanjang menjadi ID Shaklee, ramai sangat yang menggambil Vitamin C. Antara sebabnya, ia ada dalam kebanyakkan set vitamin Shaklee. Set Optimum, semua Set Penyusuan, Set Skin Care dan banyak lagi.

Tu secara general tentang Vitamin C. Tapi apa bestnyer Vitamin C Shaklee compare Vitamin C yang berlambak di pasaran tu?


Apa beza Vitamin C Shaklee dengan Vitamin C di pasaran?

1) Kandungan
Dalam 1 kapsul Vitamin C Shaklee ada 7.5 biji buah oren. Ia bersamaan 500 mg vitamin C. Anda mampu makan 7 biji oren sehari? Nah, 1 biji Vitamin C Shaklee= 500 mg asid ascorbic. Sonang bai tu =)

2)Teknologi Susutained Release
Vitamin C Shaklee direka dengan teknologi sustained release yang berupaya melepaskan 100mg dos vitamin C setiap jam di dalam badan. Disebabkan vitamin C merupakan sejenis vitamin larut air, ia tak mampu bertahan lebih lama dalam badan kita, ia sungguh senang dimusnahkan. tapi, dengan vitamin C sustained released ini , dalam masa 5 jam badan kita akan sentiasa ada vitamin C ini

 3) Antioksidan-Bioflavonoids complex.
Selain dari teknologi sustained release, keistimewaannya adalah Vitamin C ini dihasilkan bersama-sama bioflavonoids complex! Bioflavonoid ini adalah antioksidan yang sangat superb yang hanya boleh didapati dari buah-buahan asli. Jadi, tak ade dalam vitamin C sintetik. Bahan ini mempunyai fungsi yang spesifik untuk meningkatkan kesihatan badan dari pelbagai sudut. Bahan ini menyokong pertumbuhan sel yang sangat baik, untuk kesihatan jantung, dan juga untuk alzheimer. cuba tengok gambar di bawah: ada perkataan bioflavonoid complex-->> ia adalah antiokidan. Fungsi antioksida ni adalah untuk mengurangkan radikal-radikal bebas yang selalu menyerang badan manusia sehingga boleh merosakkan sel-sel dalam badan.







So tiada sebab untuk kita tak mo makan Vitamin C...dah lah dalam 1 botol ada 180 biji...ia sangat berbaloi...


So, jom say YES to Vitamin C...The best Vitamin C ever...=)


Produk ini tidak bertujuan untuk diagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Sebarang pertanyaan dan tempahan produk, boleh hubungi saya, hidayazakaria@yahoo.com atau SMS/WhatsApp ke             012 6891597      . Dengan pembelian dari Blog sihathijau247 anda berhak mendapat konsultasi PERCUMA. Jom, tempah sekarang!!



No comments:

Post a Comment