Thursday, March 15, 2018

Kenapa Kerap Sakit Dan Bagaimana Cara Atasi?

Assalamualaikum WBT dan salam senatero dunia.

Kenapa anda kerap sakit? Dalam sebulan tu, mesti demam atau selsema.
Kenapa orang lain tidak?

Mari saya kongsikan, mengapa perkara ini boleh berlaku dan kesan terhadap kesihatan dan bagaimana untuk atasi.



Fungsi Sistem Imun

Sistem imun kita melindungi kita dari penyakit dan jangkitan. Ia adalah rangkaian sel dan organ yang kompleks - termasuk kulit dan sel darah putih - yang berfungsi bersama sebagai pertahanan pertama dan kedua. Sesetengah bahagian sistem imun anda (termasuk skin and mucus membrans) berusaha keras untuk melawan jangkitan. Tetapi jika virus, parasit, atau bakteria masuk ke dalam badan kita, sistem imun kita akan bertarung lawan semua kuman-kuman.

Walaupun kita semua dilahirkan dengan sistem imun, sistem kekebalan beberapa orang lebih lemah daripada yang lain. Apakah risiko kesihatan mempunyai sistem imun yang lemah?

Mengapa sistem imun antara kita lemah?


Kita boleh dilahirkan dengan sistem imun yang tidak cekap, atau ia boleh menjadi lemah semasa kita hidup. Jika kita didiagnosis dengan sistem imun yang lemah, nama perubatan adalah gangguan imunodefisiensi.

Ingat berapa banyak bahagian badan anda yang membentuk sistem imun dan bagaimana kompleksnya? Itulah sebabnya istilah "gangguan immunodeficiency" merangkumi beberapa gejala, sebab dan risiko kesihatan.

Gangguan imunodefisiensi

Sama ada anda dilahirkan dengan gangguan immunodeficiency, mewarisi masalah kekebalan genetik, atau mengembangkannya, ia akan mempengaruhi bagaimana badan anda dapat melindungi dirinya sendiri. Mana-mana gangguan imunodefisiensi melemahkan keupayaan dalam badan anda untuk mengenal pasti dan melawan jangkitan.

Terdapat dua jenis gangguan imunodefisiensi. Jika bayi dilahirkan dengan sistem imun yang lemah, ini dipanggil gangguan immunodeficiency primer. Para saintis kini mengetahui lebih daripada 100 gangguan immunodeficiency utama.

Walau bagaimanapun, jika sistem imun menjadi rosak atau lemah pada masa lalu, ia dikenali sebagai penyakit imuniti yang diperolehi (atau sekunder). Apa-apa pun yang merosakkan sistem imun boleh membawa kepada kekurangan imunodefisiensi yang diperoleh. Gangguan immunodeficiency yang diperoleh - jenis yang anda boleh berkembang semasa hidup anda - lebih biasa daripada jenis bayi yang dilahirkan.

Kesan sistem imun yang lemah

Kita sudah tahu bahawa sistem imun mempunyai peranan penting dalam menjaga kesihatan kita. Ia mengenal pasti virus, bakteria, dan parasit dan cuba menghalangnya daripada memasuki badan kita. Sekiranya jangkitan tidak dapat mengatasi sistem pertahanan pertama sistem imun, bahagian-bahagian sistem imun yang lain berjuang untuk menghilangkan penyakit dan membantu anda merasa lebih cepat.

Sistem imun anda melepaskan sel darah putih (dipanggil sel B dan sel T) untuk melawan antigen yang menyerang dan memusnahkan sel asing. Penyerang yang tidak diingini ini termasuk virus, bakteria, parasit, dan sel kanser.

Mana-mana gangguan imuniti akan memberi kesan bagaimana tubuh anda boleh melindungi anda daripada jangkitan dan melawan penyakit. Jika anda mempunyai sistem imun yang lemah, anda akan menangkap jangkitan virus dan bakteria lebih mudah daripada seseorang yang mempunyai sistem imun yang sihat.

Ini dapat menjejaskan kehidupan anda dalam beberapa cara, dari gangguan dan kesejahteraan selesema biasa dan demam hay, kepada risiko kesihatan yang serius dari beberapa jenis kanser.

Antara risiko kesihatan yang lebih serius terhadap sistem imun yang lemah termasuk HIV dan AIDS, hepatitis virus, kanser sistem imun (seperti leukemia), atau kanser sel plasma (dipanggil pelbagai myeloma).


Adakah anda menghadapi risiko sistem imun yang lemah?





Kita semua harus mengawasi kesihatan sistem imun kita dan menyokongnya dengan menjalani gaya hidup yang sihat dan aktif. Sesetengah orang mungkin berisiko tinggi terhadap sistem imun yang rosak. Sekiranya anda mempunyai keturunan yang ada kekurangan imun, kecenderungan adalah lebih tinggi.





Apa-apa pun yang mengancam sistem imun anda berpotensi membawa kepada gangguan imuniti sekunder. Pendedahan kepada jangkitan, terutamanya melalui cecair badan, adalah faktor anda pada risiko juga. Sistem kekebalan tubuh kita boleh menjadi lebih lemah
risiko yang besar, dan ubat kanser dan kemoterapi boleh meletakkan kekebalan seiring dengan usia kita, jadi sangat penting untuk kekal sihat ketika anda
dan aktif bertambah tua. Dapatkan banyak tidur yang baik, kurangkan tekanan, makan
buah-buahan tinggi, sayur-sayuran, protein, dan serat, dan tetap bersesuaian

Bahagian-bahagian sistem imun badan anda boleh rosak?


Berikut adalah beberapa bahagian sistem imun anda yang boleh rosak atau lemah sepanjang hayat
anda:

- kulit - sumsum tulang - sel darah putih - limpa - tonsil - nodus limfa - sistem endokrin (hormon)

Ia mungkin menakutkan untuk berfikir tentang mempunyai sistem imun yang lemah, tetapi ia
adalah topik penting untuk menangani. Jika anda fikir gaya hidup, kecergasan
mengambil langkah sekarang untuk menjalani gaya hidup sihat.

Jangan risau terdapat banyak yang boleh anda lakukan untuk memberikan sistem imun anda kembali kebal.

Antaranya ialah dengan mengambil Nutriferon Shaklee.

Nak tahu apa itu Nutriferon Shaklee?

Saya akan terangkan pada entry seterusnya.






No comments:

Post a Comment